Неправильна вимова звуків у дітей: як допомогти

У дошкільнят нерідко трапляється порушення вимови окремих звуків — найчастіше це шиплячі (ж, ч, ш, щ), свистячі (з, с, ц) та сонорні звуки р та л.
До п'яти років ці порушення вважають нормою, однак після цього віку мовлення дитини вже має бути без дефектів.

Що робити, коли дитина й далі не вимовляє усіх звуків

Тоді можна говорити про дислалію — порушення вимови звуків при нормальному розви­тку слуху. Зага­лом, вже у віці 6-7 років, коли дитина іде у перший клас, вона повинна вимовляти всі звуки. Тому якщо чуєте, що дитина шепелявить, має проблеми з вимовою звуків л та р, краще ще до школи звернутися до лого­педа — саме у цьому віці корек­ція найефективніша.

Чому дитина не вимовляє ті чи інші звуки

Залежно від стадії розвит­ку мовлення, дитина освоює різні звуки у різний час. До п'я­ти років артикуляційний апа­рат ще формується, а тому невимовляння деяких складних звуків — шиплячих, свистячих — є нормою.
Проте буває органічна дисла­лія, зумовлена анатомічними дефектами. Це може бути зако­ротка під'язикова вуздечка (при цьому ускладнюються рухи язика), неправильна будо­ва щелеп чи зубів — наприклад, аномалія прикусу (нормаль­ним вважається прикус, коли при зімкненні щелеп верхні зуби трохи прикривають ниж­ні), виступ верхньої чи нижньої щелепи вперед, так званий відкритий прикус (коли між зуба­ми верхньої та нижньої щелеп при їх зімкненні залишається проміжок), великі проміжки між зубами, неправильна будо­ва піднебіння (занадто високе чи занадто низьке, пласке під­небіння) тощо.
Дуже часто дислалію спричиняють батьки. Не маючи ніяких відхилень, дитина не вимовляє як слід звуки через засвоєння неправильних мовленнєвих звичок — таке стається, коли батьки довго сюсюкають з дити­ною, говорять з нею "дитячою мовою" замість того, щоб при­вчати до правильної вимови. Ситуація погіршується тим, що сучасні діти спілкуються наба­гато менше, ніж раніше, — адже замість ігор у пісочниці чи роз­мов з батьками сидять за ком­п'ютерами. От і не вміють говорити.

Най­важчі звуки для вимовляння

У три роки дитина має ви­мовляти усі свистячі звуки, до чотирьох — шиплячі, до п’яти — р та л. Дислалія буває простою (коли є труднощі з вимовою од­ного звука або кілька звуків однієї групи — с-з-ц або ш-ж-ч) та складною (коли дитина не ви­мовляє кілька звуків з різних груп — с-р-к-ш). Якщо поруше­на вимова більш як трьох звуків, діагностують дислалію.

Чи можна справитися з дислалією

Корекція залежить від при­чин. Наприклад, при дефектах зубів чи щелеп не обійтися без допомоги ортодонта, який виправить прикус або вирівняє зуби. Часом є потреба підріза­ти під'язикову вуздечку.
Проте якщо причина у звичці, то доведеться перебудувати мовлення всієї родини. Батьки по­винні знати, що з дитиною слід розмовляти по-дорослому, а не сюсюкати і не наслідувати її вимову. Звуки треба вимовляти чі­тко та виразно. Щоб виправити вимову, яка вже сформувалася, треба робити певні вправи з артикуляційним апаратом, коли тренуються язик, губи, щоки, в також вчити вірші та скоромов­ки з наголосом на проблемні звуки. Проте це справа дуже вдячна — у разі вчасного виявле­ння та корекції дислалії правильну вимову можна виробити у 100 % випадків.

Немає коментарів :

Дописати коментар